torsdag 8 december 2011

Margit och jag på bal.

I tisdags firades som ni säkert vet Finlands 94 års självständighetsdag. Tarja Halonen och doktor Pentti Arajärvi bjöd till bal på "slottet". Min första tanke när jag kollade posten och såg min inbjudan till balen var: "Vad skulle jag göra där? Ensam överklass människa med en hel bunt högre-medelklass divor. Börjar de inte förstå vid det här laget att jag inte är intresserad". Dessutom hade jag planerat in ett träningspass mot kvällssidan och skulle i jobb till natten, vilket jag prioriterar högre och också meddelade dem. Fick direkt svar att de ordnar med privatflyg åt mig så jag hinner med mina andra sysslor före och efter. Var tydligen viktigt att jag skulle komma dit.  Efter en stunds betänketid kom jag fram till att jag kanske borde åka dit ändå, så kanske jag slipper flera inbjudningar, räcker med alla jag fått tidigare år. Svarade dem : "Jag kommer inte utan min Margit!" Det var ok, huvudsaken var att jag skulle komma dit. 

Klädseln är ju en viktig del på balen och eftersom jag egentligen inte ville dit och få så mycket medieuppmärksamhet bestämde jag mig för en helt vanlig outfit samt att komma in bakvägen (misstolka nu inte detta). Jag menar. Som den överklass människa jag är vill alla få bild av en, så jag tyckte att min plan verkade riktigt vettig. Men på något vis har någon ändå lyckats fota mig och Margit när vi kom in.

(som ni ser är Tarja väldigt glad att vi kommer inklamppande i slottet)

Vi klarade oss utan större uppmärksamhet och flög nöjt tillbaks till fina Jakobstad för ett nattskifte. Nu har jag ett långt år framför mig i hopp om att inte få en inbjudan igen. Verkar som om vi klarade oss undan med bara ett fotografi av oss Margit och jag. Men om ni ser några fler bilder får ni gärna meddela mig!

Vad lär vi oss av detta? Självständigheten kan vi inte tacka tillräckligt för, men balen är överskattad!

Inga kommentarer: